Naspäť

PREDSTAVUJEME: Fuji Jari – chameleón na všetko

Bicykle cestné, bicykle horské, bicykle mestské. Trekové, krosové, cyklokrosové, fitness a ešte neviem aké. Ako si vybrať ten správny, na ktorom môžem dať výjazd na Červený kameň a ísť kadiaľ chcem? Cez mesto, po ceste, po poľnej ceste alebo rovno cez les (nie cez Tatry, cez Malé Karpaty :) ) a pritom nezničiť seba alebo bicykel, zachovať dekórum a zažiť čo najväčšie dobrodružstvo?

Poznáte to – cyklocesta na nete garantuje krásnu asfaltku, vy však po niekoľkých metroch so zhrozením zisťujete, že povrch pripomína skôr Roubaix a váš karbónový cesťák spolu so zadnicou dostávajú rany, na brzdy sa naberá blato a vy len v duchu premýšľate, koľko asi budú stáť nové ložiská. Protikladom sú cyklocesty, na ktoré vlečiete 15 kilogramový celoodpružený horák a na celej trase ho využijete len v momente, keď prechádzate z asfaltovej cesty na lavičku v lese.  

Jeden múdry by povedal: „kúp si cyklokros!“. Oukej, aj tak sa dá. Problémy nastávajú pri zisteniach, že cyklokrosové bicykle často krát ponúkajú len obmedzený počet prevodov (predsa, sú to bicykle určené na závody) a na ceste sa človek jednoducho natrápi. Nehovoriac o tom, že tento typ bicyklov nemá potrebnú pred-prípravu na nosiče.

Ďalšou variantou sú obľúbené trekové/krosové bicykle. Popravde, sú nudné, zvyčajne majú slabú výbavu a... človek sa na nich cíti a vyzerá ako český dôchodca.

 

Gravel bike

Najnovšou módou v oblasti voľnočasovej cyklistiky sú tzv. gravel/adventure bicykle. Vo veľkej miere ide o modifikované cyklokrosy alebo cesťáky, ktoré ponúkajú ešte pohodlnejší a vzpriamenejší posed, kotúčové brzdy, širšie plášte a často krát predprípravu na nosiče. Barany, pevná predná vidlica a cestná prevodová sada ponúka dostatočný komfort na asfalte. Jednoducho povedané – bicykel na všetko.

 

Fuji  

Značka Fuji už niekoľko rokov ponúka do nebies vychvaľovanú radu adventure bicyklov Tread. Jeho sparťanská a staromódna vizáž, väčšia váha a lanká vedené na ráme ho však pomaly ale isto posielajú do dôchodku.

Inžinieri vo Fuji preto dostali ťažkú úlohu, postaviť novú rámovú sadu a aj celý modelový rad. Nám sa do rúk dostali dva modely – Fuji Jari 1.7 a 1.3. Nie preto, aby sme ich otestovali, napísali túto recenziu a potom predali. My sme si ich zakúpili. Pre seba. Tešíme sa z nich. A chceme sa podeliť z tejto radosti.

 

Pripravený na celý svet

Dvoj-kilogramový hliníkový rám s karbónovou vidlicou nepatrí medzi najľahšie a najrýchlejšie, jeho stavba a posed však ponúka obrovský komfort a dostatočnú redukciu otrasov. Na dlhších cestách si teda odpočiniete viac, ako vaši závodne ladení kolegovia. Plus sú lanká vedené v ráme.

Na bicykli ako prvé padnú do očí široké, masívne a hlavne von vytočené riadidlá dizajnované priamo na model Jari. Pri kopcoch a lesných prejazdoch sa dá do čoho oprieť a na počudovanie šetria zápästia. Osobne mávam pri dlhších cestách problémy s karpálnymi tunelmi (ako väčšina kancelárskych krýs). Pri tomto type riadidiel sa však problémy (zatiaľ) neprejavili.

Špecialitkou Jari sú všetky jeho výrastky - prípravy na 3 nosiče fliaš, príprava na hornú taštičku a na nosiče vpredu a vzadu. Stačí nahodiť tašky a Jari poskytne snáď najlepšieho spoločníka na cestu okolo sveta vo svojom segmente. Ak by ste mali potrebu používať bicykel ako zimnú alternatívu alebo ako približovadlo do práce, rám ponúka prípravu na osadenie blatníkov.

Okrem gumeného chrániča zadnej stavby proti nečistotám z reťaze nájdeme aj ďalšiu skrytú vychytávku - pomôcku. Malý kus gumy na hornej rámovej trúbke spríjemní prenos bicykla na ramene v zlom teréne ale aj pri takej banalite ako je vynášanie bicykla na vyššie poschodia (my nešťastníci žijúci v domoch bez výťahov vieme o čom je reč).

Výbava robí bicykel

Rozdiel medzi Jari 1.7 a Jari 1.3 je v sade, brzdách a kolesách (a farebnom prevedení samozrejme). Kolesa majú v oboch prípadoch pevné osky v prednom náboji. Drahšia verzia 1.3 je vybavená kolesami Stan's Radler s technológiou NoTubes - vo voľnom preklade kolesá bez duše. Miesto nej sa priamo do pláštu pumpuje špéci gél, ktorý v prípade malého defektu vyplní dierku a vy fičíte ďalej. Túto technológiu sme bohužiaľ doposiaľ neodskúšali - je využívaná hlavne pri cyklokrosových súťažiach.

Plášte predstavujú v oboch prípadoch kompromis medzi cestou a terénom. Príjemne nás prekvapil komfort a využiteľnosť. Ich šírka zabezpečuje dostatočnú priľnavosť na ceste a pohodlie v ľahšom teréne. Pre “saganovskejšiu” jazdu odporúčame nahodiť niečo tenšie bez dezénu, pre jazdu v horšom teréne naopak “drapľáky”. Pri oboch modeloch by s nimi nemal byť problém, rám pojme až 42mm široký terénny plášť.

10,3 kilogramová Jari 1.7 je vybavená sadou Shimano Tiagra, mechanickými brzdami Tektro a kľukami FSA 46/30 a 10 prevodmi vzadu s rozsahom 11-34.  V poslednej dobe sa mechanické brzdy stávajú nehodnými, nás zaujala jednoduchá údržba, ktorá sa môže hodiť pri spomínaných dlhých cestách okolo sveta. Pretrhnuté lanko na mechanikách sa dá opraviť na kolene, pretrhnuté lanko na hydraulickách a vytečená kvapalina vyžaduje špecializovaný servis.

 

Silnejšia 1.3 ponúka sadu Shimano 105, hydraulické brzdy Shimano a kľuky FSA 48/32 a 11 prevodov vzadu s rozsahom 11-32. Tieto rozdiely sa prejavia v ľahkosti radenia, väčším rozsahom prevodových stupňov, rýchlejším a citlivejším brzdením, spoľahlivosťou komponentov a váhou bicykla - Jari 1.3 je o pol kila ľahšia - s celkovou váhou 9,8 kg.

 

Teplé slová na záver

Fuji Jari je jednoducho cestný bicykel. Poradí si s  asfaltovými, šotolinovými, štrkovými, ľahšími lesnými, dlhými, krátkymi, mestskými a hlavne, slovenskými cestami. Pokiaľ nechcete lámať rýchlostné rekordy alebo robiť zjazdy, Jari zvládne všetko. Najviac mu to svedčí, ak z asfaltky odbočíte na bočnú, poľnú cestu - vtedy predsa začína dobrodružstvo.

Vychytávkami a predprípravou je asi to najsilnejšie, čo nám kedy cez ruky prešlo (verte, bolo toho veľa). Bicykel chce hýčkať vaše ruky, chrbát a chce vám poskytnúť čo najviac pohodlia. Pritom nevyzerá dôchodcovsky a nudne, práve naopak, pôsobí draho a športovo. Nie moc. Tak akurát. Aj by sme ho ďalej ospevovali, no tlačí nás čas - o chvíľu ideme dať Passau - Viedeň a treba namontovať a naplniť nosiče.

ZAUJALI ŤA NAŠE BICYKLE?

neváhaj nás kontaktovať, a vyrobíme jeden aj pre teba

Napíš nám alebo nás sleduj na Facebooku